Friday, July 18, 2008

Sambutan Hari Ibu anjuran PRIM

Pada 17 Mei 2008 yang lalu, saya telah menghadiri jemputan sambutan Hari Ibu anjuran Persatuan India Muslim Perak (PRIM) yang telah diadakan di Y.M.C.A, Ipoh.

Majlis tersebut telah dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran dari wakil Masjid India Muslim Ar-Rahman, Pusing. Seterusnya majlis disempurnakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Maulavi Al-Hafiz Jiaul Haq juga dari Masjid India Muslim Ar-Rahman.

Majlis kemudiannya diteruskan dengan ucapan Ketua Wanita PRIM iaitu Puan Nabisah kemudian ucapan dari Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Perak Cik Chong Phaik Kee dan majlis perasmian telah disempurnakan sendiri oleh saya.

Antara perkara-perkara yang telah saya tekankan di dalam ucapan pada malam tersebut ialah:

1. Erti pengorbanan seorang ibu yang tidak pernah diminta balasan sebaliknya kasih sayang dan nilai-nilai keimanan cukup baginya memenuhi keberkatan cinta ibu dan anak.

2. Seorang ibu wajib peka terhadap pendidikan akhlak dan moral anak-anaknya bermula dari rumah.

3. Konsep berhikmah dalam menegur setiap kesalahan yang dilakukan oleh anak-anak supaya setiap teguran dapat diterima dengan baik umpama 'menarik rambut di dalam tepung'.

4. Memberi pandangan terhadap keruntuhan akhlak generasi muda Islam hari ini yang hanyut dalam pemikiran dan kehidupan bebas seolah-olah tiada kecintaan kepada cara hidup Islam.

5. Menyatakan bahawa sumber pembinaan akhlak untuk membentuk personaliti ummah yang rabbani sudah sedia terhidang di dalam Al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi warisan dan khazanah suluhan hidup umat Islam yang sepatutnya menjadi contoh taudalan umat manusia.

Program ini mendapat sambutan yang amat baik dengan kehadiran hampir 400 orang seterusnya program ini telah disiarkan liputannya di dalam siri Qudwah RTM 2 jam 5.30 petang selama 30 minit.

Ketika tiba di dewan program dan disambut oleh Cik Chong Phaik Kee Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Perak dan diiringi Puan Nabisah binti Mydin Ketua Wanita PRIM

Menerima jambangan bunga sewaktu tiba

Memberi ucapan dan merasmikan program

Hadirin sedang menjamu selera

Sesi penyampaian cenderahati

Pemenang Anugerah Ibu Tunggal Mithali

Sesi memotong kek bersama pemenang ibu mithali

Cabutan bertuah untuk para hadirin

Bergambar bersama ibu-ibu tunggal

Bergambar bersama tetamu VIP

Bergambar bersama pimpinan PRIM

No comments: