Tuesday, July 29, 2008

UMNO-PAS bergabung?

Keratan muka hadapan akhbar Berita Harian 29 Julai 2008

Begitulah kata-kata Pengerusi Badan Perhubungan Perak Mohd Tajol Rosli Ghazali yang membuatkan saya tersenyum di awal pagi. Sehari dua ini kecoh satu Malaysia dan dunia tentang isu Parti PAS dan UMNO mahu bergabung. Pelbagai konflik telah timbul berikutan isu ini. Antaranya ada yang mengatakan parti PAS dan UMNO akan dibubarkan dan ada pula yang mengatakan PAS akan keluar dari Pakatan Rakyat.

Selain dari itu, tidak kurang pula yang mengatakan PAS dan UMNO perlu bersatu demi kepentingan melayu. Tambahan media massa bercetak yang dimiliki oleh UMNO dan BN galak menulis dan memutarbelitkan fakta sebenar yang diperkatakan oleh Mursyidul Am PAS.

Tuan Guru Nik Aziz dalam kenyataannya ada menyebut PAS mungkin akan bubar sekiranya UMNO bersedia dibubarkan dengan menubuhkan sebuah parti baru yang memilih Islam sebagai dasarnya. Dengan kenyataan inilah banyak media memutarbelitkan fakta dari apa sebenarnya dimaksudkan oleh Tuan Guru Nik Aziz.

Apa sebenarnya yang dimaksudkan oleh Tuan Guru Nik Abd Aziz ialah PAS dan UMNO mungkin bersatu sekirannya UMNO bersedia mengubah dasarnya dari memperjuangkan bangsa melayu kepada memperjuangkan agama Islam. Bukannya bergabung kedua-dua parti yang bernama PAS dan UMNO.

Buletin Utama TV3 semalam 'kecoh' Tajol Rosli menyatakan UMNO Perak sanggup berkerjasama dengan PAS sebagai menyahut kata-kata Tuan Guru Nik Abd Aziz. Tajol Rosli juga berkata tawaran itu adalah permulaan ke arah perpaduan orang melayu dan gabungan ini boleh dimulakan di Perak.

Ini jelas menunjukkan kesalahfahaman mereka tentang apa yang dikatakan oleh Tuan Guru Nik Aziz. Mereka mengambil peluang sebegini untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat yang kini semakin kukuh dan mendapat kepercayaan rakyat.

MB Perak di dalam kenyataannya di akhbar dan televisyen menegaskan PAS tetap kekal dalam pakatan rakyat bersama DAP dan PKR bagi meneruskan kerjasama mentadbir kerajaan negeri selepas mendapat mandat rakyat dalam pilihanraya umum yang lalu. Beliau juga menyatakan ketika ini tidak timbul isu PAS dan UMNO membentuk kerajaan negeri walaupun ada beberapa pertemuan bersemuka atau muqabalah antara pemimpin tertinggi parti PAS dan UMNO.

Apa yang membuatkan saya lebih gelihati ialah Tajol Rosli dalam kenyataannya menyatakan :
" Saya sanggup terima PAS menjadi Menteri Besar dan saya sendiri tidak akan duduk di dalam kerajaan negeri kerana kalau saya duduk dalam kerajaan akan dikatakan saya sebagai Exco yang menguasai kerajaan Perak. Saya akan menjadi ADUN biasa pada saya menjadi ADUN biasa dalam kerajaan lebih baik daripada ADUN biasa dalam pembangkang "

Secara peribadi saya yang paling rapat dengan Menteri Besar merasakan UMNO kini dalam keadaan tersepit dengan pelbagai isu kepimpinan mereka yang masih belum selesai. Mimpi ngeri kekalahan teruk pada pilihanraya umum ke-12 yang lalu masih menghantui mereka. Ternyata mereka masih belum mampu menerima kekalahan dan sentiasa berusaha untuk mencari silap Pakatan Rakyat bagi mencapai hasrat mereka kembali memerintah.

Apabila dilantik menjadi Menteri Besar, suami saya bukanlah Menteri Besar kepada PAS, DAP mahupun PKR, tetapi beliau memegang amanah sebagai Menteri Besar kepada seluruh rakyat negeri Perak. Semua ini adalah aturan Allah yang suami saya sendiri tidak pernah terfikir untuk menjadi Menteri Besar.

PAS dan UMNO mustahil akan bergabung. UMNO jelas memperjuangkan bangsa melayu dan ta'asub kepada bangsa sedangkan PAS memperjuangkan syariat Allah tanpa mengira bangsa.

Semoga Allah melindungi mereka-mereka yang ikhlas dan benar dalam memperjuangkan agamaNya di muka bumi ini. Sama-samalah kita berdoa semoga kebenaran dan keredhaan Allah akan sentiasa bersama kita.

Takbir! Allahuakbar ...


No comments: