Tuesday, July 15, 2008

Muzakarah Cendiakawan Islam 2008

Pada 19-21 Mei 2008 yang lalu satu Muzakarah telah diadakan di Ipoh Perak. Muzakarah tersebut dinamakan Muzakarah Cendiakawan Islam 2008 bersempena Sambutan Hari Keputeraan ke-80 D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Perak.

Majlis 3 hari tersebut telah dijalankan upacara perasmiannya oleh Sultan Perak sendiri bertempat di Dewan Banquet SUK manakala bengkel dan resolusi telah diadakan di Impiana Casuarina Hotel Ipoh.

Program yang bertemakan "Pembentukan Modal Insan Terbilang Ke Arah Negeri Perak Maju" telah dihadiri oleh Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen Perak, Mufti-mufti seluruh Malaysia, Pengarah-pengarah Jabatan Agama seluruh Malaysia, Ahli-ahli Majlis Agama seluruh Malaysia, Ketua-ketua Jabatan Peringkat Negeri dan Persekutuan, Ahli-ahli Akademik dan individu-individu berkenaan dan NGO's.

4 objektif utama program tersebut adalah seperti berikut :

1. Menawarkan ruang muzakarah kepada cendiakawan Islam bagi memberikan pandangan dan idea dalam proses pembangunan modal insan.

2. Membentuk satu modul pembinaan modal insan dalam pengertian dan acuan agama, bangsa dan negara sesuai dengan sistem Ilahiyah

3. Medan bagi perbincangan dari umat bagi membentuk kesedaran tanggungjawab diri dari semua profession dan peringkat masyarakat dalam proses pembinaan Modal Insan.

4. Membentuk kesedaran semua pihak bahawa insan adalah aset teristimewa dan berharga yang perlu dihargai dan dijagai dalam memacu kemajuan di dunia dan akhirat

3 Kertas Kerja telah dibentang di dalam Muzakarah tersebut :

"Negara Maju: Model al-Madinah al-Fadhilah"
oleh Y.Bhg Dato' Dr. Sidek bin Hj Fadzil
Ahli Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak

"Modal Insan: Strategi dan Harapan ke arah Negara Maju"
oleh Tuan Haji Mohd Azmi Abd Hamid
Presiden Teras Keupayaan Melayu (TERAS)

"Islam: Penjana Insan Peneraju, Ke arah negara Maju"
oleh Y.Bhg Prof Dato' Paduka Dr. Mahmood Zuhdi bin Haji Abdul Majid
Pensyarah Jabatan Feqh dan Usul, UIAM

manakala pembentangan Pra-Muzakarah bertajuk "Modal Insan: Realiti Umat Masa kini" telah disampaikan oleh Tuan Haji Azmi bin Abdul Hamid

Gambar-gambar sewaktu Majlis Perasmian program pada 20 Mei 2008

Mengiringi D.Y.M.M Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun ke dewan majlis

MB Perak berucap sebelum perasmian disempurnakan oleh D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Perak

Jamuan ringan selepas Majlis Perasmian

No comments: