Sunday, August 31, 2008

Sambutan Hari Kemerdekaan ke-51 Peringkat Negeri Perak

Perarakan Hari Kemerdekaan ke-51 Peringkat Negeri Perak
telah diadakan di bandaraya Ipoh

Seawal pagi jam 7.45 saya sudah bersiap untuk menghadiri Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan ke-51 peringkat negeri Perak. Saya dan suami tiba di venue program iaitu berhadapan stesyen keretapi Ipoh pada jam 8.00 pagi dan bersiap menunggu ketibaan Raja Dihilir Perak, Raja Muda Perak dan Paduka Seri Sultan Perak.

Majlis Perarakan Hari Kemerdekaan dimulakan dengan nyanyian Lagu Kebesaran Negeri Perak dan pemeriksaan Kawalan Kehormatan. Sejurus selepas itu Nyanyian Lagu Negeraku berkumandang dan jalur gemilang dinaikkan.

Sebelum perarakan bermula yang disertai oleh 90 kontinjen, Ikrar Hari Kemerdekaan dilaungkan dan disusuli dengan persembahan koir, deklamasi puisi dan pertunjukan kebudayaan.

Selesai majlis perarakan pada jam 10.15 pagi, saya dan suami terus pulang ke kediaman. Berehat seketika sehingga jam 1.00 petang sebelum bersiap untuk menghadiri Majlis Jamuan Teh sempena Hari Kemerdekaan yang telah diadakan di Dataran Bandaraya Ipoh.

Selepas minum petang, penyampaian hadiah diadakan untuk para pemenang Perarakan Hari Kemerdekaan yang telah berlangsung disebelah pagi.

Selesai sahaja majlis saya dan suami terus pulang ke rumah dan tiba tepat jam 4.30 petang. Suami hanya ada masa 30 minit solat dan bersiap untuk ke Manjung. Tepat jam 5.00 petang suami ditemani anak keempat iaitu Syadeed dan menantu sulung bergerak ke Pasir Panjang menghadiri majlis Rukyah Hilal Ramadan yang diadakan di Baitul Hilal, Pantai Pasir Panjang, Segari, Manjung.

Saya menunggu kepulangan suami dari Manjung dan beliau tiba pada jam 11.45 malam. Suami memberitahu, selepas menghadiri majlis Rukyah Hilal di Segari beliau terus ke Seri Manjung untuk menyampaikan Tazkirah Solat Tarawih di Surau Al-Ihsan, Taman Samudera.

Esok semua umat Islam sudah mulai berpuasa dan sepanjang Ramadan ini saya lihat program suami sudah terlalu padat. Saya sentiasa mendoakan agar beliau sentiasa dimudahkan oleh Allah dalam memikul amanah besar sebagai seorang Menteri Besar.

9.00 pagi
Saya dan suami bersama tetamu kehormat lain di Majlis Perarakan
Hari Kemerdekaan ke-51


3.00 petang
Suami memberi ucapan ketika Jamuan Minum Teh Hari Kemerdekaan ke-51 di Dataran Bandaraya Ipoh

7.30 petang
Suami di Majlis Rukyah Hilal Ramadan
Di Baitul Hilal, Pantai Pasir Panjang, Segari

10.00 malam
Suami menyampaikan Tazkirah Solat Tarawih
Di Surau Al-Ihsan, Taman Samudera, Seri Manjung

No comments: