Monday, October 27, 2008

Majlis Ihtifal Tadika Islam Perak


Majlis Ihtifal Tadika Islam Perak telah diadakan di Dewan Saidina Abu Bakar, Institut Tadbiran Islam Perak (INTIM) tengahari tadi. Saya diberi amanah untuk merasmikan majlis tersebut yang turut dihadiri oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan JAIPK, Tuan Haji Mohamed Nasar Kurdi sebagai dif kehormat.

Pihak pengurusan Tadika Islam Perak telah menganjurkan beberapa pertandingan seperti sajak, nasyid, bercerita Inggeris & Bahasa Melayu dan lain-lain. Anak-anak yang berjaya telah diberikan hadiah & saguhati di atas usaha mereka.


Saya menyeru di dalam ucapan agar ibu bapa dapat mendidik anak-anak dengan didikan agama sejak mereka masih kecil. Kebanyakan ibu bapa berasa bimbang jika anak mereka masuk sekolah tetapi tidak boleh membaca, menulis ataupun mengira. Tetapi jarang bimbang jika anak-anak masuk sekolah tetapi tidak boleh membaca Al-Quran, tidak tahu asas-asas solat dan tidak tahu membaca doa.

Sebagai ibu bapa kita seharusnya memberi sokongan dan memahami kerenah anak-anak di awal usia. Pendidikan dirumah lebih penting dari pendidikan di mana-mana. Tugas ibu bapa masih penting walau sesibuk manapun kita. Kita tidak boleh mengadaikan masa depan anak-anak semata-mata sibuk mengejar keduniaan. Jika ibu bapa kurang memberi tumpuan dan perhatian, anak-anak akan berasa terbiar dan mencari haluan sendiri dalam hidup mereka.

Persembahan/Pertandingan Nasyid

Anak-anak perlu dididik dan diberi perhatian sejak mereka masih kecil

Menyampaikan hadiah buat anak-anak yang berjaya

Menerima cenderahati dari Tuan Haji Mohamed Nasar Kurdi


1 comment:

lanterajiwa said...

Pergh... Rasa bangga backdrop Tadika Islam masuk dalam blog ni...

=)

http://lantera-jiwa.blogspot.com/