Sunday, October 26, 2008

Misi bantuan mangsa banjir di Kerian

Keadaan banjir di daerah Kerian, Perak Utara

Semalam saya bersama Lajnah Kebajikan Dewan Muslimat PAS Perak telah mengadakan kunjunga ke Bagan Serai dan Beriah untuk melihat keadaan mangsa-mangsa banjir serta menghulurkan sedikit sumbangan sekadar yang mampu. Dari Ipoh saya ditemani oleh pembantu peribadi iaitu Puan Hamisah dan bertemu dengan Ajk Lajnah Kebajikan yang lain untuk konvoi bersama ke daerah Kerian.

Keadaan banjir di daerah telah berlaku beberapa minggu yang lalu di kawasan Bukit Merah. Namun hujan yang berterusan sejak 2 minggu lalu menyebabkan beberapa kawasan lain di Bagan Serai dan Beriah dinaiki air.

Kami tiba di Beriah dan di sambut oleh Pegawai Daerah Kerian Encik Ismail dan Penghulu Mukim Beriah Encik Suhaimi serta pegawai-pegawai yang lain. Turut bersama YB Ramli Tusin ADUN Selinsing dan isteri, YB Husin Din ADUN Gunung Semanggol & Isteri serta Puan Noorainah isteri kepada YB Idham Lim (ADUN Titi Serong).

Taklimat banjir telah disampaikan oleh En. Ismail dan En. Suhaimi di Pejabat Penghulu Mukim Beriah sebelum kami di bawa melawat penempatan mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Alor Pongsu dan di Sekolah Kebangsaan Bagan Serai. Saya bersama yang lain turut dibawa menaiki bot untuk melawat mangsa-mangsa banjir di Kampung Tengah Alor Pongsu.

Mereka yang ditempatkan di SK Alor Pongsu ialah dari Kampung Parit Abu Hasan Bar dan Parit Air Hitam 1,2 & 3 manakalan di SK Bagan Serai ialah mangsa banjir dari Kampung Sungai Rawa, Sungai Bogak dan Parit Jawa.

Antara sumbangan yang dapat disalurkan oleh Lajnah Kebajikan seperti Pampers, Duit Raya untuk kanak-kanak, duit sumbangan untuk keluarga dan sumbangan untuk pihak sekolah yang menyediakan penempatan sementara untuk mangsa-mangsa banjir. Dalam pada itu, kerajaan negeri juga telah memperuntukkan wang untuk mangsa-mangsa banjir di Kerian dan seluruh kawasan yang dilanda banjir di Perak.

Selesai melawat mangsa banjir saya menghadiri Jamuan Aidilfitri Pas Cawangan Kubu Gajah sebelum bertolak pulang ke Ipoh.

Taklimat Banjir di Pejabat Penghulu Mukim Beriah

Melawat mangsa banjir di SK Alor Pongsu dan SK Bagan Serai

Menaiki bot ke Kampung Tengah Alor Pongsu

No comments: